Hej allesamman,
Jag läste idag en artikel på SvD att Sverige ska bli lite långsammare, nya hastighetsbegränsningar ska införas.
I kiwiland finns det en hastighetsbegränsning utanför tätort och det är 100. Det spelar ingen roll hur stor eller liten vägen är, om den är krokig eller rak, asfalterad eller grusväg, det är hundra som gäller. Utmed vägen finns visserligen skyltar som på olika finurliga sätt försöker uppmana till att sakta ner, vad sägs om...Ni förstår vart jag vill komma. Hur som helst, hastighetsbegränsningen är fortfarande 100, trots att det på de flesta vägar är helt omöjligt att köra hundra, hur mycket man än försöker. I många fall ligger genomsnittshastigheten närmare 30. Många vägar ger intrycket av att ha varit fårstigar som man en gång valt att asfaltera.
Vägen till Pauanui är löjligt krokig. Så krokig att lokalbefolkningen valt att döpa den enda raksträckan där man faktiskt kan komma upp i hundra på, till the one ton straight. När jag fick detta förklarat för mig häromdagen hade jag inte hjärta att upplysa lokalbon om att ett ton är 1000 kg och inte hundra...
Kram på er
Nora
2 kommentarer:
Bl.a. Tyskland (vill jag minnas) har satsat framförallt på fyndig reklam för klokt körande.
Vet inte om det rikstäckande har samma mål som det lokala, men här har det talats om radikalt sänkta maxhastigheter för att på det sättet tvinga (förlåt -övertala) folk om att åka kollektivt. Måste man knuffa bilen själv för hand så går faktiskt bussen snabbare...
Lägg ned Vägverket & skrota Tingvalls & Skogös fjantiga fartgränsreform. Inför istället en generell höjning till 130 km/h på motorvägar med fartgräns 110/120 km/h & behåll fartgräns 110 km/h på 2+1 vägar. Därmed kommer folket att acceptera fartgränserna bättre.
Skicka en kommentar