tisdag 7 april 2009

I ett däck på Guadalope River

Hej, hej,

Nu har vi rört oss lite sydöst igen, vi utforskar Cowboysarnas land, Texas. Efter en hel del funderande på hur vi skulle åka hamnade vi till slut i Austin, som visade sig vara en riktigt trevlig stad. Vi har strosat runt och utforskat staden i vår egen takt, vilket var jätteskönt. Vi tillbringade bland annat flera timmar inne på Wholefoods (en amerikans lite lyxigare matvarukedja som säljer ekologisk mat) som till min stora förvåning har sitt ursprung i just Austin.

I Austin råkade jag också ut för punktering. Mycket frustrerande. Jag var ett riktigt litet åskmoln där ett tag. Som tur var hade jag packat ur lagningsgrejorna och lagt dem långt ner i bilen bland annat som vi inte behöver dagligen. Tack vare det hade vi lagningssatsen med oss och kunde fixa punkteringen på en trottoarkant i parkeringsgaraget. Det var några som lyfte lite på ögonbrynet när de åkte förbi. Cyklister som lagar punka är de vana vid, däremot verkar rullstolister vara mer sällsynta.

Nora sitter i ett parkeringshus och lagar däck

När jag läste vår reseguide hittade jag en artikel om att man kan spendera en dag i en uppblåst traktorslang glidande nerför Guadalope River strax sydväst om Austin. Jag berättade om det för Petter och vi blev båda eld och lågor över iden. Sagt och gjort, vi åkte dit, hyrde var sin slang, blev skjutsade till floden och gav oss iväg. Jag kanske ska börja med att lugna er lite, floden var mer som en mycket långsam lite å. Lagan är STOR i jämförelse. Det var hur mysigt som helst. Ganska bekvämt också. Tydligen är detta en jättestor aktivitet på sommaren, då ån kan vara helt full med däckflytare. Än så länge är det tidig vår så det var bara vi och några till.

Hur styr man denhär grejen egentligen?

Rätt vad det var hittade vi ett helt gäng med sköldpaddor som låg och solade sig. Vi såg en vattenorm simma förbi och en hel del ekorrar. Vi hade en helt underbar dag. Det var varmt och skönt i vattnet och solen sken på oss. (Kanske hade vi det lite för bra i solen, Petter går just nu under det nya smeknamnet, hummermannen, hans hy var inte riktigt van vid solljus)


Sköldpaddor som solar i värmen



Såhär fridfullt kan man ha det på semester =)
Kram på er alla
Nora & Petter

Inga kommentarer: